۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

شراب دنیا ننوش تا از شراب آخرت محروم نگردی

بَاب مَنْ شَرِبَ الْخَمْرَ فِی الدُّنْیَا لَمْ یَشْرَبْهَا فِی الْآخِرَةِ

بحث اینکه هر کس در دنیا شراب بنوش در آخرت از آن نخواهد نوشید


عَنْ ابْنِ عُمَرأَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ مَنْ شَرِبَ الْخَمْرَ فِی الدُّنْیَا لَمْ یَشْرَبْهَا فِی الْآخِرَةِ إِلَّا أَنْ یَتُوبَ.

از ابن عمر رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: هر کس در دنیا شراب بنوشد در آخرت از آن نخواهد نوشید مگر این که توبه کند.


لبانی این حدیث را صحیح قرارداده است)

 

عن أَبی هُرَیْرَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَالَ مَنْ شَرِبَ الْخَمْرَ فِی الدُّنْیَا لَمْ یَشْرَبْهَا فِی الْآخِرَةِ.

از ابوهریره رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: هر کس در دنیا شراب بنوشد در آخرت از آن نخواهد نوشید.


(آلبانی این حدیث را صحیح قرارداده است)

ترجمه کِتَاب الْأَشْرِبَةِ سنن ابن ماجه

 

 کِتَاب الْأَشْرِبَةِ : کتاب نوشیدنیها


بَاب الْخَمْرُ مِفْتَاحُ کُلِّ شَرٍّ

بحث اینکه شراب کلید هر بدی است.


عَنْ أَبِی الدَّرْدَاءِ قَالَ أَوْصَانِی خَلِیلِی صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ لَا تَشْرَبْ الْخَمْرَ فَإِنَّهَا مِفْتَاحُ کُلِّ شَرٍّ.

ابودرداء رضی الله عنه می فرمایند: دوستم (محمد) صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: شراب ننوش زیرا شراب کلید هر بدی است.


(آلبانی این حدیث را صحیح قرارداده است)


عن خَبَّابَ بْنَ الْأَرَتِّ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ أَنَّهُ قَالَ إِیَّاکَ وَالْخَمْرَ فَإِنَّ خَطِیئَتَهَا تَفْرَعُ الْخَطَایَا کَمَا أَنَّ شَجَرَتَهَا تَفْرَعُ الشَّجَرَ.

ازخباب بن ارت رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: از شراب بدور باش و پرهیز کن زیرا گناه شراب نوشی دیگر گناهان را با خودش می آورد همان گونه که درخت شراب (یعنی تاک انگور) شاخه هایش زیاد می شود و زود رشد می کند.


( آلبانی این حدیث را ضعیف دانسته است)

این حدیث ضعیف است

عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِکٍ قَالَ لَمْ یَکُنْ شَیْءٌ أَحَبَّ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ بَعْدَ النِّسَاءِ مِنْ الْخَیْلِ.


انس رضی الله عنه فرموده اند: بعد از زنان برای رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم چیزی از اسب محبوب تر نبود.


(استادآلبانی رحمه الله فرمودند: این حدیث ضعیف می باشد)

ترجمه (کِتَاب عِشْرَةِ النِّسَاءِ) سنن نسائی

کِتَاب عِشْرَةِ النِّسَاءِ: کتاب معاشرت و خوب زندگی نمودن بازنان



بَاب حُبِّ النِّسَاءِ


 بحث محبت بازنان


عَنْ أَنَسٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ حُبِّبَ إِلَیَّ مِنْ الدُّنْیَا النِّسَاءُ وَالطِّیبُ وَجُعِلَ قُرَّةُ عَیْنِی فِی الصَّلَاةِ.


ازانس رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: از دنیا به نزد من زنان وعطرمحبوب قرار داده شده اند و خنکی چشمم در نماز است.


(استادآلبانی رحمه الله فرمودند: این حدیث حسن صحیح می باشد)


عَنْ أَنَسٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ حُبِّبَ إِلَیَّ النِّسَاءُ وَالطِّیبُ وَجُعِلَت قُرَّةُ عَیْنِی فِی الصَّلَاةِ.


ازانس رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: به نزد من زنان وعطرمحبوب قرار داده شده اند و خنکی چشمم در نماز است.


(استادآلبانی رحمه الله فرمودند: این حدیث صحیح می باشد)

روزی که سفارش و دوستی مفید واقع نخواهد شد

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ أَنفِقُواْ مِمَّا رَزَقْنَاکُم مِّن قَبْلِ أَن یَأْتِیَ یَوْمٌ لاَّ بَیْعٌ فِیهِ وَلاَ خُلَّةٌ وَلاَ شَفَاعَةٌ وَالْکَافِرُونَ هُمُ الظَّالِمُونَ( سوره بقره آیه: 254)

 

ترجمه :ای کسانی که ایمان آورده اید ! ( برخی ) از آنچه ما به شما روزی داده ایم را( در راه الله) صرف وخرچ کنید ، پیش از آن که روزی فرا رسد که در آن نه داد و ستدی و نه دوستی و نه سفارش و میانجیگری است ، و کافران اند که ستمگرانند.

کامل وارد اسلام شوید

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ ادْخُلُواْ فِی السِّلْمِ کَآفَّةً وَلاَ تَتَّبِعُواْ خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُّبِینٌ ( سوره بقره آیه: 208)


ترجمه : ای کسانی که ایمان آورده اید ! کاملا در اسلام داخل گردید(و اسلام را به تمام و کمال بپذیرید) ، و از گامهای شیطان پیروی نکنید. بی گمان او دشمن آشکار شما است .


فَإِن زَلَلْتُمْ مِّن بَعْدِ مَا جَاءتْکُمُ الْبَیِّنَاتُ فَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ( سوره بقره آیه: 209)


ترجمه : و اگر بعد از آمدن دلائل واضح دچار لغزش شدید پس بدانید که بی گمان الله کاملا توانا وبی نهایت با حکمت است.

ندای رحمان برای روزه گرفتن رمضان

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ(سوره بقره آیه : 183)


ترجمه : ای کسانی که ایمان آورده اید ! بر شما روزه نوشته (و فرض) شده است ، همان گونه که بر کسانی که پیش از شما بوده اند نوشته(وفرض) بوده است ، تا باشد که پرهیزگار شوید .

 

أَیَّاماً مَّعْدُودَاتٍ فَمَن کَانَ مِنکُم مَّرِیضاً أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَیَّامٍ أُخَرَ وَعَلَى الَّذِینَ یُطِیقُونَهُ فِدْیَةٌ طَعَامُ مِسْکِینٍ فَمَن تَطَوَّعَ خَیْراً فَهُوَ خَیْرٌ لَّهُ وَأَن تَصُومُواْ خَیْرٌ لَّکُمْ إِن کُنتُمْ تَعْلَمُونَ(سوره بقره آیه : 184)


ترجمه : (روزه) روزهای شمرده شده و معیّنی است ، و کسانی که از شما بیمار یا مسافر باشند ( اگر در حالت سفر و بیماری روزه نگرفتند) پس چند روز دیگری را روزه بگیرند ، و بر کسانی که توانائی گرفتن روزه رادارند ( بازهم اگر روزه را بخوردند ) پس فدیه بدهند ، و آن خوراک مسکینی است  و هر کس نفلی (روزه گرفت) وخیری را انجام  داد برای او بهتر است . و روزه داشتن برای شما بهتر است اگر بدانید .(ناگفته نماند که این آیه با آیه بعدی منسوخ شده است)

 

شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِیَ أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَیِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَن شَهِدَ مِنکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ وَمَن کَانَ مَرِیضاً أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَیَّامٍ أُخَرَ یُرِیدُ اللّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَلاَ یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ وَلِتُکْمِلُواْ الْعِدَّةَ وَلِتُکَبِّرُواْ اللّهَ عَلَى مَا هَدَاکُمْ وَلَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ(سوره بقره آیه 185)


ترجمه :(آن چند روز معیّن روزه ) ماه رمضان است همان (ماهی) که قرآن در آن نازل گشته است )درحالی که این قرآن) راهنما و هدایتی است برای مردم و نشانه هائی از هدایت و جداسازنده (حق از باطل) است . پس هر که از شما ( فرا رسیدن ) این ماه را دریافت ، باید که آن را روزه بدارد . و اگر کسی بیمار یا مسافر بود ( ودر دوران سفر و بیماری روزه اش را خورد به همان اندازه ) چندی از روزهای دیگر را ( از ماهای دیگر روزه بدارد ) . الله برایتان آسانی می خواهد و او برایتان سختی نمی خواهد، و ( این اجازه خوردن در حالت سفر وبیماری و قضائی آوردن بعدا برای این است) تا تعداد ( روزهای رمضان ) را کامل گردانید و الله را بر این که شما را هدایت نموده ؛بزرگ بدارید و تا این که  سپاسگزاری کنید .

قصاص از قاتل باعث حیات و زندگی افراد جامعه می گردد

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ کُتِبَ عَلَیْکُمُ الْقِصَاصُ فِی الْقَتْلَى الْحُرُّ بِالْحُرِّ وَالْعَبْدُ بِالْعَبْدِ وَالأُنثَى بِالأُنثَى فَمَنْ عُفِیَ لَهُ مِنْ أَخِیهِ شَیْءٌ فَاتِّبَاعٌ بِالْمَعْرُوفِ وَأَدَاء إِلَیْهِ بِإِحْسَانٍ ذَلِکَ تَخْفِیفٌ مِّن رَّبِّکُمْ وَرَحْمَةٌ فَمَنِ اعْتَدَى بَعْدَ ذَلِکَ فَلَهُ عَذَابٌ أَلِیمٌ(سوره بقرة آیه 178)

 

ترجمه :ای کسانی که ایمان آورده اید ! درباره کشته شدگان ، قصاص (از قاتل عمدی) آزاد در برابر آزاد ، و برده در برابر برده ، و زن در برابر زن بر شما نوشته و مقرر شده است. پس اگر کسی ( از جنایتش ) از ناحیه برادر ( دینی ) او ، (با عفو یا گرفت خون بها) بخشیده شد ؛پس باید (با اولیاء دم) با نیکی رفتار شود و( اگردیه خواستند) با نیکی (به آنان) پرداخت انجام گیرد. این ( گذشت از قاتل ویا اکتفاء به دیه) تخفیف و رحمتی است از سوی پروردگارتان . پس اگر کسی بعد از آن ( گذشت و یاگرفت دیه ) تجاوز کرد ( واز قاتل انتقام گرفت ) پس قطعا برای او را عذاب بسیار دردناکی خواهد بود .

 

وَلَکُمْ فِی الْقِصَاصِ حَیَاةٌ یَاْ أُولِیْ الأَلْبَابِ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ (سوره بقرة آیه 179)


ترجمه : ای صاحبان خرد ! برای شما در قصاص (گرفتن از قاتل عمدی) ، حیات و زندگی است باشد تاکه پرهیزگاری پیشه کنید .

تعلیم قبل ازتشدّد و تکفیراست

تعلیم قبل ازتشدّد وتکفیراست


یک مسلمانان باید تمام مسلمانان دنیا می خواهد دارای هر فکر و مذهبی هم که باشند را مسلمان دانسته و در موارد اختلافی راه گفتگورا در پیش گرفته و با هرنوع تشدّد و افکارتکفیری مخالف باشد زیرا تعلیم قبل ازتشدّد وتکفیراست و با تعلیم نیاز به تشدّد وتکفیر یک مسلمان باقی نخواهد ماند.


رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: هَلَکَ الْمُتَنَطِّعُونَ قَالَهَا ثَلَاثًا (روایت مسلم)


یعنی : هلاک گشتند افراط گریان از حد گذر، هلاک گشتند افراط گریان از حد گذر، هلاک گشتند افراط گریان از حد گذر.

مبنای اعتقادی یک مسلمان



مبنای اعتقادی یک مسلمان باید «لا اله الّا الله»و «محمّد رسول الله» باشد،یعنی این که بجز الله دیگر معبود بر حقی وجود ندارد و محمّد (صلی علی علیه و آله وسلم) فرستاده الله است .

علاوه ازاین یک مسلمان باید در تمام مسائل اعتقادی بر همان عقیده ای باشد که در قرآن مجید و سنّت صحیح رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم آمده وصحابه و اهل بیت رضی الله عنهم بر آن بوده اند و با عقائد وارداتی و برداشت های سلیقه ای که بعدها در عقائد اسلامی رسوخ نموده وراه پا پیدا کرده سر و کاری نداشته باشد ،همانگونه که در احکام نیز نباید از فرد خاصی تقلید کند بلکه خود را ملزم به پیروی واتباع ازقرآن و سنّت صحیح رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم برابر با فهم صحابه و اهل بیت رضی الله عنهم بداند،با این وجود باید به تمام مجتهدین ،ائمه ومذاهب جهان اسلام احترام گذاشته وتوهین را در حق هیچ یک ازآنها روا ندارد.

آیا خوردن گوشت اسب مجاز است؟

۩۩۩ قـرآن و سنّت زنـده باد ۩۩۩


برادر عزیزی چنین پرسیدند:

سلام :آیا دلیلی بر جایزبودن خوردن گوشت اسب هست ؟اگر جوابم رابدهید ممنون می شوم

جواب : علیکم السلام و رحمة الله و برکاته، بله برادر عزیز خوردن گوشت اسب جایز و حلال است به حدیث زیر که در صحیح بخاری آمده است توجه فرمایید:

 

عَنْ أَسْمَاءَ قَالَتْ ذَبَحْنَا عَلَى عَهْدِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فَرَسًا وَنَحْنُ بِالْمَدِینَةِ فَأَکَلْنَاهُ (5087)

 

یعنی : مادر زمان رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم و درمدینه اسبی را ذبح نموده و (گوشت) آن را خوردیم.