۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

ندای رحمان برای روزه گرفتن رمضان

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ(سوره بقره آیه : 183)


ترجمه : ای کسانی که ایمان آورده اید ! بر شما روزه نوشته (و فرض) شده است ، همان گونه که بر کسانی که پیش از شما بوده اند نوشته(وفرض) بوده است ، تا باشد که پرهیزگار شوید .

 

أَیَّاماً مَّعْدُودَاتٍ فَمَن کَانَ مِنکُم مَّرِیضاً أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَیَّامٍ أُخَرَ وَعَلَى الَّذِینَ یُطِیقُونَهُ فِدْیَةٌ طَعَامُ مِسْکِینٍ فَمَن تَطَوَّعَ خَیْراً فَهُوَ خَیْرٌ لَّهُ وَأَن تَصُومُواْ خَیْرٌ لَّکُمْ إِن کُنتُمْ تَعْلَمُونَ(سوره بقره آیه : 184)


ترجمه : (روزه) روزهای شمرده شده و معیّنی است ، و کسانی که از شما بیمار یا مسافر باشند ( اگر در حالت سفر و بیماری روزه نگرفتند) پس چند روز دیگری را روزه بگیرند ، و بر کسانی که توانائی گرفتن روزه رادارند ( بازهم اگر روزه را بخوردند ) پس فدیه بدهند ، و آن خوراک مسکینی است  و هر کس نفلی (روزه گرفت) وخیری را انجام  داد برای او بهتر است . و روزه داشتن برای شما بهتر است اگر بدانید .(ناگفته نماند که این آیه با آیه بعدی منسوخ شده است)

 

شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِیَ أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَیِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَن شَهِدَ مِنکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ وَمَن کَانَ مَرِیضاً أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَیَّامٍ أُخَرَ یُرِیدُ اللّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَلاَ یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ وَلِتُکْمِلُواْ الْعِدَّةَ وَلِتُکَبِّرُواْ اللّهَ عَلَى مَا هَدَاکُمْ وَلَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ(سوره بقره آیه 185)


ترجمه :(آن چند روز معیّن روزه ) ماه رمضان است همان (ماهی) که قرآن در آن نازل گشته است )درحالی که این قرآن) راهنما و هدایتی است برای مردم و نشانه هائی از هدایت و جداسازنده (حق از باطل) است . پس هر که از شما ( فرا رسیدن ) این ماه را دریافت ، باید که آن را روزه بدارد . و اگر کسی بیمار یا مسافر بود ( ودر دوران سفر و بیماری روزه اش را خورد به همان اندازه ) چندی از روزهای دیگر را ( از ماهای دیگر روزه بدارد ) . الله برایتان آسانی می خواهد و او برایتان سختی نمی خواهد، و ( این اجازه خوردن در حالت سفر وبیماری و قضائی آوردن بعدا برای این است) تا تعداد ( روزهای رمضان ) را کامل گردانید و الله را بر این که شما را هدایت نموده ؛بزرگ بدارید و تا این که  سپاسگزاری کنید .