۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۩۩۩ قـــرآن و سنّت زنــــده بــــاد ۩۩۩

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَوَلَّوْا عَنْهُ وَأَنْتُمْ تَسْمَعُونَ (20) (سوره انفال)

۱۲۸ - شریعت آری ، طریقت خیر

شریعت آری ، طریقت خیر 

  

برادرعزیز و گرامی چنین نوشته اند:

السلام علیکم برادر، سوال من این است که آیا شریعت با طریقت مخالف است؟ و اگر چنین نیست پس چرا چیزهای راکه طریقت می گوید آنها را اگراز نگاه شریعت ببینیم خلاف است ؟ مثلا: سر خم کردن ودست پیر را بوسیدن . یا این که از غیب چیزی گفتن. والسلام 

درجواب این برادر عزیزوگرامی باید چند نکته را متذکر شوم تا بوضوح حقیقت این جریان واضح گردد:

1 - در اسلام طریقت و تصوفی وجود ندارد.

2- در قرآن و سنت صحیح رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم کلمه طریقت و تصوف به معنای اصطلاحی آنها نیامده است .

3 - در زمان رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم و صحابه رضی الله عنهم طریقت و تصوفی نبوده است .

4 - در طریقت و تصوف خرافات و بدعات زیادی یافت می شود.

5 - صوفیان اولیه و قرون اولی به قرآن و سنت صحیح نزدیک تر بودند.

6 - صوفیان متأخر و قرون متأخره ؛به بدعات و خرافات زیادی آقشته شده اند.

7 - بسیاری از صوفیان اولیه و منسوبین به طریقت و تصوف همانند جنید بغدادی نسبتا افرادی خوبی بودند.

8 - بسیاری از صوفیان و منسوبین به تصوف دچار انحرافات شده و علماء بزرگوار آنها را رد نمودند همانند ابن عربی که وی را ابن ابی العزحنفی در شرح عقیدة الطحاوی و دیگر علماء در کتب و نوشته هایشان رد نموده اند.

9- در میان اهل تصوف عقائد انحرافی نمودار شده که درذیل به بعضی ازآنها اشاره می شود:

(أ) حلول و اتحاد.

(ب) غلو در اولیاء وصالحین.

(ج) تقسیم علم به علم ظاهر و علم باطن.

(د) تقسیم شریعت ؛ به شریعت عوام و شریعت خواص.

(هـ) تصور پیر و عشق مجازی.

ودها خرافات و بدعات دیگر...........

در آخر باید چند نکته را بطور مختصر بیان نمایم:

1 - زهد و پرهیزگاری و عدم دلچپی به دنیا در دین تشویق وترغیب شده است و بسیاری از علماء و محدثین کتب زهد نوشته اند.

2 - برای دلچسپی به آخرت و وابسته نبودن به دنیا احادیث و آیات زیادی آمده بهمین خاطر محدثین در کتب احادیث ،کتب الرقاق والزهد گنجانده و احادیث متربط به آنها را ذکر نموده اند.

3 - در میان صحابه رضی الله عنهم افرادی زیادی بوده که به زهد و بی توجهی به زرق و برق دنیا علاقه مند بوده و زیاد به فکر آخرت و انجام اعمال صالحه بوده اند.